Årets Städare

Städare är ett serviceyrke där arbetsuppgifterna varierar mycket beroende på arbetsplats och städuppdrag. Årets städare är flexibel, tar egna initiativ och kan snabbt lösa problem med allt från smittspridning till golvvård.

I bedömningen kommer följande värden att vara viktiga:

  • Kunskap om rengöringsprodukter och vilka produkter som används för olika material
  • Hantering av rengöringsprodukter och maskiner samt utvecklingen inom teknikområdet
  • Kunskap om bra arbetsteknik för att undvika belastningsskador

Vinnare: Anna-Lena Jansson, städare Tjörns kommun

Anna-Lena Jansson, städare Tjörns kommun

Anna-Lena Janssons djupa förståelse för olika rengöringsprodukter och deras specifika användningsområden säkerställer att rätt produkter används för olika material och ytor vilket ger optimala resultat och förlänger materialens livslängd. Dessutom är Anna-Lena Jansson en mästare på att hantera både traditionella och moderna rengöringsmaskiner och hon håller sig ständigt uppdaterad med de senaste tekniska framstegen inom städteknik, något som inte bara förbättrar effektiviteten utan också säkerheten i hennes och kollegornas arbete. Anna-Lenas kunskap om ergonomiska arbetstekniker är exceptionell och genom att dela med sig av färdigheter och erfarenhet främjar hon en hälsosam och hållbar arbetsmiljö för hela teamet.

Årets Medarbetare

Årets Medarbetare ska vara en person som utmärkt sig genom exceptionell service till kunder och som stöttar, lyssnar och hjälper sina kollegor. Medarbetaren bidrar både till bra stämning på arbetsplatsen och till företagets utveckling.

I bedömningen kommer följande värden att vara viktiga:

  • Hög kvalité på servicen mot företagets kunder
  • Stöttande och motiverande kollega som skapar arbetsglädje
  • Bidrar till företagets lönsamhetsmål och utveckling
  • Gjort insatser utöver det vanliga

Vinnare: Katarzyna Turos, arbetsledare, Mjölby kommun

Katarzyna Turos, arbetsledare, Mjölby kommun

Katarzyna Turos nomineras för sin förmåga att lyfta, stötta och engagera sina kollegor på ett proffsigt sätt. Hon medverkar till god utveckling och är inte heller främmande för förändringar i verksamheten när det behövs. Som arbetsledare hittar hon ständigt förbättringar och lösningar i vardagen. Katarzyna Turos ser möjligheter i de mest komplexa situationer och har god förmåga att se och anpassa kommunikationen efter behov. Hon är medarbetaren som drivs av utmaningar och som ofta bidrar med nya idéer och tankesätt om hur både hon själv och organisationen kan utvecklas.

Årets Ledare

Genom ett lyhört ledarskap får man individer och team att prestera mer än vad de själva förväntat sig. Ett gott ledarskap skapar trygghet och får gruppmedlemmarna att må bra och växa.

I bedömningen kommer följande värden att vara viktiga:

  • Är en inspiratör i sitt ledarskap och en förebild för sina kollegor
  • Är trygg, tydlig och tillgänglig
  • Har ett arbetssätt som skapar en positiv och hälsosam arbetsmiljö

Vinnare: Nikola Radisic, driftchef ISS Facility Services

Nikola Radisic, driftchef ISS Facility Services

Nikola Radisic får jobbet utfört med goda resultat och är prestigelös, handlingskraftig, lösningsorienterad och resultatinriktad. Han besitter därtill en kundkänsla utöver det vanliga.  Som en nyckelspelare ute hos kund är Nikola Radisic mycket uppskattad för sina insatser hos samtliga platschefer och han är duktig på att snabbt bygga relationer till nya kontakter. Han är inte bara uppskattad mot kund utan är även en omtyckt och uppskattad kraft som chef. Nikola Radisic ställer krav och har förväntningar men jobbar också hårt för att ge personalen rätt förutsättningar. Sammantaget är han duktig på utvecklingsområdet och har ett öga för att tillvarata synergier mellankunden olika bolag.

Årets Branschföretag

Årets branschföretag är ett städföretag eller ett företag som är leverantör till branschen. Företaget ska präglas av en lyhördhet mot både kunden och sina medarbetare med fokus på att motivera, engagera och utveckla sin personal, sina tjänster och produkter.

I bedömningen kommer följande värden att vara viktiga:

  • Företaget ska symbolisera den utveckling och framtidstro som branschen behöver
  • Vara en attraktiv arbetsgivare med en bra personalpolitik och som följer branschens avtal
  • Generera nytta och utveckling för sina kunder

Vinnare: Kundpartner

Kundpartner

Kundpartners ambition är att göra städning till en vetenskap genom fokus på sambandet hos kunden mellan rätt typ av städning, kvaliteten på inomhusluften, bättre arbetsmiljö, minskade sjukskrivningstal och starkt arbetsgivarvarumärke. Drivkraften är att göra allmänt rent och snyggt men också ta ansvar för att förbättra den fysiska arbetsmiljön, såväl för de egna anställda som kundernas. Med hjälp av sensorer, olika städmetoder och städfrekvenser ger Kundpartner facit för olika städbehov. Aktören växer på en tuff marknad med hjälp av trevlig, kompetent, serviceinriktad och svensktalande personal. Under 2024 har Kundpartner utsetts till Mästargasell av Dagens Industri, fått Nordiskt Tillväxtcertifikat av UC, Helsingborgs Stads Företagsstjärna, Länets företagare i Skåne och utmärkelse som det bolag med SNI-kod städning som hade bäst utveckling av de ekonomiska nyckeltalen.

Årets Nytänkare

Årets nytänkare är en person, grupp eller företag vars nya, unika produkt eller lösning redan har eller väntas ha stor och positiv branschpåverkan framöver.

I bedömningen kommer följande värden att vara viktiga:

  • Förutom att generera värde till människor som arbetar med produkten eller lösningen ska syftet även vara att höja städbranschens status.
  • Genom utmärkelsen ska även nytänkande och entreprenörskap stimuleras och uppmuntras.
  • Därtill ska även goda förebilder som genom sitt arbete inspirerar andra att tänka större lyftas fram.



Vinnare: Diversey med produkten Lesseau

Diversey med produkten Lesseau

Genom att hitta en modern och professionell distribution för fast tvål har årets vinnare av utmärkelsen Årets nytänkare lyckats eliminera plastavfall och minskat koldioxidutsläppen rejält med en handtvättslösning som innehåller 95 procent mindre vatten än konventionell flytande tvål. Därtill innehåller tvålen naturliga ingredienser, minskar belastningen på leveranskedjan när det gäller transport, lagring och hantering då produkten innehåller mindre vatten och är betydligt mindre, lättare och enklare att packa. Att tvålen sedan ger ett skönt lödder och doseras hygieniskt i en snygg automatlösning gör att utmaningen med att hitta en distributionslösning för fast två får sägas vara uppfylld.
Diversey, ett Solenis-företag med produkten Lesseau som är en beröringsfri dispenser och refill för handtvätt